Japanese Language & Culture

Nami Ohara teaches Japanese language and culture to students in St. John's, NL and also around the world via Skype Lessons. This blog is designed to provide Japanese lessons, notes on Japanese culture and lots of other fun Japanese related stuff to enhance the learning experience of Japanese language students everywhere.
Japanese-na Nihongo (Facebook Group)

Sunday, January 30, 2011

Word of the Month - February 

今月の単語(こんげつのたんご)

残念(ざんねん disappointing, regrettable


(れい)examples

くじびき(a draw):  おめでとうございます。「あたり」です。ざんねんでした。「はずれ」です。
*あたり  - winning   はずれ - blank, losing

せんせい(teacher):あしたは「吹雪(ふぶき)」なので「学校(がっこう)」は「休み(やすみ)」です。
せいと(student):ざんねんです。
*ふぶき - snow storm がっこう - school やすみ - closure (of a school)

せいと:おなかがすきました。「おやつ 」を ください。
せんせい:ざんねんです。 おやつ は ありません。
*おやつ - refreshment, snack, between-meals

せんせい:「こんげつ の あいことば」は なんですか。
せいと:    わかりません。
せんせい:ざんねんです。さようなら。
*こんげつ の あいことば - passwords for the month

せいと:「しゅくだい」 を わすれました。
せんせい:ざんねんです。
*しゅくだい - homework  わすれました - forgot to do

せいと:「きょうかしょ 」を わすれました。
せんせい:ざんねんです。
*きょうかしょ - textbook

せいと:「げっしゃ」 を わすれました。
せんせい:ざんねんです。
*げっしゃ - a monthly tutorial fee

No comments:

Post a Comment