Japanese Language & Culture

Nami Ohara teaches Japanese language and culture to students in St. John's, NL and also around the world via Skype Lessons. This blog is designed to provide Japanese lessons, notes on Japanese culture and lots of other fun Japanese related stuff to enhance the learning experience of Japanese language students everywhere.
Japanese-na Nihongo (Facebook Group)

Thursday, May 27, 2010

The Song of the Month for June

今月の歌(こんげつ の うた)

I chose the following songs because June is a rainy season (梅雨、つゆ)in Japan.  Please guess the meaning of songs.  The lyrics are under each video.  I will upload the meaning of songs by the middle of June. Please come back to this blog page.


かえるの合唱(がっしょう)
http://www.youtube.com/watch?v=Ny1Ce60XWo8&feature=related

かえるのうたが きこえてくるよ
クワッ クワッ クワッ クワッ (くわっ くわっ くわっ くわっ)
ケロケロケロケロ(けろけろけろけろ)
クワッ クワッ クワッ(くわっ くわっ くわっ)

かえる = frog
がっしょう = choir


あめふり くまのこ
http://www.youtube.com/watch?v=FzbeinYEu7I

1.おやま に あめ が ふりました。
あとからあとから ふってきて
ちょろちょろ おがわが できました

あめふり= rainfall

くまのこ= cub (child bear)
おやま= mountain
おがわ = stream
できました = was made

2.いたずらくまのこ かけてきて
そっと のぞいて みてました
さかな が いるかと みてました

そっと = quietly
いたずら くまのこ = mischievous cub
のぞいて みてました = was looking in (the stream)
さかな = fish
みてました= was watching

3.なんにもいない と くまのこ は
おみず を ひとくち のみました
おてて で すくって のみました

なんにもいない = nothing (in the stream)
おみず= water
おてて= hands
のみました = drunk

4.それでも どこかに いるようで
もいちど のぞいて みてました
さかな を まちまち みてました

それでも = still, but
もいちど= one more time

5.なかなか やまない あめでした
かさ でも かぶって いましょう と
あたま に はっぱ を のせました

あめ = rain
かさ = umbrella
はっぱ= leaf
あたま = head
のせました = put on

No comments:

Post a Comment